01 april 2015

Vårblommor i finskåpet

Bellis, eller Tusensköna som vi oftast kallar den i Sverige. En vacker vårblomma som kan sprida sig likt ogräs, både i och utanför rabatten. Ett välkommet ogräs tycker jag! Hoppas de sprider sig i vitrinskåpet också.


Igår landade dessa sköningar hos oss, två kaffekoppar med dekoren Bellis av Eva Bladh för Karlskrona Porslinsfabrik. Koppmodellen har det föga fantasifulla namnet nr 489 och formgavs av Arthur Percy 1960.

"...Karlskronas nya kaffekopp nr 498, som är tillverkad i ett extra tunt och läckert porslin. Koppen är låg och vid, vilket gör att den står stadigt, och ger ett elegant intryck. Kaffekopp nr 498 finns såväl i moderna, abstrakta dekorer som i dekorer av "mormorstyp"."
Texten kommer från en sida ur en utgåva av Upsala-Ekeby Given, en minikatalog med produktnyheter från Gefle, Upsala-Ekeby och Karlskrona Porslinsfabrik.

Bellis, med moderna och abstrakta Tusenskönor, är en populär servis och man stöter inte på den så där jätteofta. Jag är därför väldigt glad att jag nu äntligen är ägare till två koppar. Bringaren i bakgrunden ropade jag in på auktion hos John Kelly för ett drygt år sedan. Förhoppningsvis hittar jag assietter till kopparna också någon gång framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!