04 februari 2015

En gul vas i gulsåpa

Man slutar aldrig förvånas! DIY är liksom inte alltid något positivt! T.ex. inte när man tar en vacker Triangla vas från Rörstrand och målar den gul. Med lite taffliga rinningar till på köpet. Just en sådan gulmålad Triangla hittade Mattias på loppis förra veckan.



Men lite målarfärg är ingen match för oss. Man måste bara känna till knepet. Såpa löser nämligen målarfärg alldeles fantastiskt bra. Iaf om underlaget är bra, som på den här glaserade vasen eller på beslagen jag räddade i det här inlägget.


För att inte slösa bort hela flaskan såpa så behandlade jag en sida åt gången. Efter ca ett dygn i såpan var färgen lätt att dra av på första sidan. Jag fortsatte sedan att bearbeta de övriga två sidorna och det räckte med kortare tid än ett dygn i såpan.




Nu står den vackra vasen med sin kompis i samma serie. Den fick jag av mamma i julklapp 2012. För 20 kr var den nya vasen ett riktigt bra fynd. Även om det krävdes lite såpa för att få den ren!


5 kommentarer:

  1. Bra tips, om jag mot förmodan fastnar för ngt illa rinnigt.
    Här checkades östra sidan av Umeå av idag. Kom hem med snygga böcker från -55. Blir bra i sommarens hällregn! När rummet är färdigrenoverat.

    SvaraRadera
  2. Men vilken förvandling! Vad kul att se!

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig överraskning!

    SvaraRadera
  4. Man undrar ju varför nån har målat över vasen från början.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!