20 augusti 2010

En stols förvandling (del 1)

Jag visste inte riktigt vad jag gav mig in i när jag köpte den här gräsliga stolen på Antikhandeln i Rödånäs för 175 kr. Någon hade klätt den i ett blommigt tyg och sytt volang längs hela stolsdynan men jag gillade formen på stolen och tänkte att jag klär väl om den.
.



.
Jag började med att slita bort det blommiga tyget och hittade därunder originaltyget i grönt och grått. Det var slitet och trasigt och stoppningen var "uppäten" så stolen var hemsk att sitta på.
.

.
Hade tyget varit i bra skick hade ju stolen passat bra i hallen som den var...
.


.
...men jag inhandlade skumplast, svart fuskskinn och spraylim och satte igång med omklädnaden!
.

.
Det var inte helt enkelt att jobba med det ganska tjocka "tyget". Jag testade två olika häftpistoler och att spika med nubb för att få fast det i den stenhårda spånskivan på undersidan. Att få till hörnen var inte heller så lätt...
.

.
...men jag blev väldigt nöjd med stolens nya dyna som också är mjuk och skön att sitta på!
.

.
Sedan återstod den svåra biten...att klä om ryggen! Jag klippte först en för liten bit ur tyget men jag hade som tur var köpt ganska mycket. Jag klippte en större bit och spraylimmade fast den på det gamla tyget på stolens framsida. Efter mycket klippande, limmande och många djupa suckar fick jag tyget att passa ganska bra.
.

.
Och så här fin blev stolen när jag limmat in alla kanter också!
.

.
Baksidan är iof fortfarande oklädd. Jag hoppas att den blir lite enklare. En passande tygbit som överlappar framstycket (men på baksidan så klart) och så några stygn för hand tänkte jag mig...
.

.
Jag är även väldigt sugen på att spika nitar längs kanterna på framsidan av ryggen, det skulle väl bli snyggt?
Fortsättning följer...

9 kommentarer:

  1. Riktigt snygg!! Jag gillar modellen. Jag tänkte också på nitar på ryggen när jag såg bilderna på förvandlingen...och sen hade du skrivit det. Jag tror det skulle vara jättehäftigt.

    SvaraRadera
  2. Åh, vad duktig du är! Det ser ju bra ut. =) Blev mycket mycket mycket avundsjuk på din läckra tre-armade lampa du hade i hallen! UNDERBAR! En sån vill jag ha. =)

    SvaraRadera
  3. Anna: Ja, jag tror stenhårtpå nitar. Måste bara hitta några bra och se om jag vågar mig på att spika dit dem ;)

    Clinen: Tack :) Lampan är nytillverkad men jag vet tyvärr inte vad tillverkaren heter.

    Hon som drömmer...: Tack!

    SvaraRadera
  4. Du är freaking grymm!! Shit va impad jag är.

    SvaraRadera
  5. Bravo!!! Snyggt med svart.

    SvaraRadera
  6. Eli: Tack :)

    Vad kul med era snälla kommentarer! När min jobbiga förkylning släppt och det inte regnar ute ska jag fortsätta med baksidan...

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig blogg! Stolen liknar en som min mamma fixat till mig: http://livetmedmelker.blogspot.se/2011/11/fatoljen.html

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!